אחד המשברים הגדולים ביותר שידע הביטוח הסיעודי קורה בימים אלו ממש, וממש מתחת לאף שלנו. וככל ולא ימצא לו פתרון בהקדם האפשרי ותוך כ40 יום ימצאו את עצמם למעלה מ2.5 מיליון מבוטחי כללית ללא כיסוי ביטוחי למקרה סיעוד החל מה01/01/2025.
מהו ביטוח סיעודי?
אז בואו נעשה לרגע סדר כדי שנוכל להבין איפה הבעיה ואת חומרת הבעיה. ביטוח סיעודי מעניק פיצוי חודשי במצב בו המבוטח עונה להגדרה. הגדרת הסיעוד הינה בהתאם למבחנים שנקבעו (ADL) ע"י המוסד לביטוח לאומי וע"י חברות הביטוח. ככל ובחר המבוטח להצטרף לביטוח סיעודי עמדו באפשרותו מבחר מגוון אפשרויות פיצוי חודשי לתקופות שונות, בסכומי פיצוי שונים ועם תק' המתנה שונות. חלקם היום עם פיצוי ממועד תחילת הסיעוד וחלק אף לאחר 60 חודשי המתנה. חלקם לתק' פיצוי מוגבלת וחלקם אף לתקופת פיצוי לכל החיים.
הצירוף לביטוח הסיעודי
לביטוח ניתן היה להצטרף באחת מהאפשרויות הבאות:
- באמצעות קופת החולים לביטוח הסיעודי הקולקטיבי
- באופן עצמאי לביטוח סיעודי פרטי בחברות הביטוח
ביטוח סיעודי כפי שצוין, הוא ביטוח מסוג פיצוי. לכן באפשרותנו להחזיק במספר פוליסות ביטוח ובקרות מקרה נקבל פיצוי מכולן. בכך נוצר מצב שלקוחות רבים רכשו פוליסה בסיסית דרך קופת החולים לתק' של 60 חודשי פיצוי והשלימו ע"י פוליסה פרטית זולה משמעותית אשר תעניק פיצוי לאחר 60 חודשי המתנה ומתום תק' הפיצוי של קופת החולים.
הרפורמה בביטוח הסיעודי
לפני מספר שנים, החליט המפקח על הביטוח על רפורמה בביטוחי הסיעוד. הרפורמה כללה מגוון שינויים שחייבו את חברות הביטוח לשאת בעלויות ושיעור תביעות מטורף. עד כדי כך שלאחר כניסתה של הרפורמה, החליטו כלל מבטחי המשנה בעולם להפסיק לתת כיסוי לביטוחי הסיעוד בישראל. מכאן ועד להפסקת שיווק ביטוחי הסיעוד הפרטיים הדרך הייתה קצרה מאוד. כאשר מכניסתה של הרפורמה לתוקף הפסיקו חברות הביטוח בשיווק מוצר חדש העונה לדרישות הרפורמה. עד לרגעים אלו ממש לא קיים מוצר חליפי אליו ניתן להצטרף לביטוח סיעודי פרטי. לכן נכון להיום, הביטוח הסיעודי היחיד שנותר אשר יכול לתת למבוטחים מענה ברגע האמת הוא זה הביטוח המשווק ע"י קופות החולים.
הביטוח בקופת החולים
הביטוח הסיעודי בקופת החולים, שונה לחלוטין מהביטוח הסיעודי הפרטי. הסיעודי הפרטי הוא חוזה אישי בין המבוטח לחברת הביטוח ואין אפשרות לשנות אותו או להשפיע עליו ממועד ההצטרפות. לעומת זאת, הביטוח הסיעודי בקופת החולים הוא דומה מאוד בשיטת פעולתו לקרן פנסיה. הוא פועל עם מנגנון ערבות הדדית, כך שבפועל מי שמשלם את הפיצוי לאלו שמקבלים קצבה אלו המבוטחים עצמם. את ניהול המוצר, הכיסוי ,התביעות והתשלום מנהלות חברות הביטוח.
בדיוק מהסיבה שנטשו מבטחי המשנה את הביטוח הסיעודי בישראל, כי הוא הפסדי, כך קרה גם לביטוח הקבוצתי של קופות החולים. הוא שילם תביעות הרבה מעבר למה שקיבל והדבר גרר פגיעה בכיסויים הביטוחיים, שממש לא מזמן הוקטנו.
הבעיה בביטוח הסיעודי בקופת החולים
בחודשים האחרונים, הודיעה חברת הביטוח הראל, כי תפסיק לתת כיסוי למבוטחי קופ”ח כללית. כדי לפתור לתת פתרון לכיסוי, ניהלה קופת החולים משא ומתן ומכרז לצורך מתן הכיסוי לחברי הקופה, כאשר אליו היו צריכות חברות הביטוח להגיש הצעה למכרז. אך לצערנו, למכרז זה ניגשה מנורה והיה נראה כי נפתר המשבר. בתחילת השבוע האחרון, הודיע חברת הביטוח מנורה, כי גם היא נסוגה מהצעתה. ובכך נותרו 2,600,000 מבוטחי קופ”ח כללית ללא כיסוי ביטוחי למצב סיעודי כלל‼️
מה הפתרון אתם שואלים?
כיום הפתרונות הקיימים אינם נותנים מענה כמו בפוליסת הסיעוד של חברות הביטוח אך הם ללא ספק יכולים לתת מענה טוב במצב סיעודי. אם אתם רוצים לדאוג לעתידכם ולא להישאר תלויים ללא כיסוי, השאירו פרטים ואחד מאיתנו יצור עמכם קשר בהקדם.